Column: Eerlijk delen

Ieder kind leert het al op jonge leeftijd. Als jij twee snoepjes hebt en je zusje heeft geen snoepjes, dan is het eerlijk om er één aan haar te geven. Mokkend geef je een snoepje weg en je gaat verder spelen met je barbiepop of raceauto.

Wanneer het gaat om delen, kunnen we nog veel van anderen leren. Op dit moment verblijf ik in het buitenland en heb ik veel contact met mensen uit andere culturen. Automatisch ga ik vergelijken: “O, dus in Polen is het gratis om naar de universiteit te gaan? Nou in Nederland moet je betalen”, reageer ik. “Lang niet iedereen gaat naar de universiteit.” Het schijnt zelfs dat de overheid extra geld geeft aan Poolse studenten met goede cijfers.

Ik zie nog meer bijzondere verschillen. Waar studenten hier allerlei kortingen krijgen is dat bij ons niet zo: “Wij hebben geen kantines met goedkoop eten hoor”, zeg ik verbaasd. In Duitsland krijg je korting op treinreizen, maar oké, wij reizen gratis. Dat is toch ook best wel handig.”

Al dat vergelijken zette mij aan het denken. Ik denk dat mijn generatie Nederlandse studenten het erg goed hebben. De grote vraag is hoe dit in de toekomst zal zijn. We moeten blijven betalen voor onze studie, maar krijgen geen geld meer. Gelukkig kunnen we nog altijd gebruik maken van het gratis openbaar vervoer en goedkope leningen. Daarnaast hebben we goede universiteiten en wordt ons land in de internationale media beschreven als een van de toekomstige toonaangevende kenniseconomieën wereldwijd.

Nederland heeft dan misschien een toppositie als het gaat om wetenschappelijk onderwijs, dat betekent niet dat kennis hier eerlijk verdeeld wordt. In Finland volgen alle kinderen hetzelfde onderwijs tot een jaar of 15. De gedachte hierachter is dat de slimmere kinderen de rest motiveren meer hun best te doen. Het werkt, want het Finse schoolsysteem wordt wereldwijd gezien als één van de beste.

Laatst las ik dat opnieuw uit onderzoek is gebleken dat kinderen van rijke ouders veel vaker naar het vwo gaan. Andere berichten laten zien dat de kloof tussen lager en hoger opgeleiden steeds groter wordt. Zou het Fins schoolsysteem wat voor ons zijn? Wellicht, maar is het mogelijk om een dergelijke verandering toe te passen?
Mijn gedachten gaan terug naar de basisschool. Als ijverige, bovengemiddelde leerling hielp ik mokkend mijn vriendinnetjes met de rekensommen. Mijn kennis delen? Daar had ik niet zoveel zin in.

Geef een reactie